~Sahabat2~

Saturday, October 30, 2010

Tidakkah muslimat sekalian takut??



Ya Allah...bantulah aku menghadapi ujian2 Mu... dan sedarkanlah aku dan sahabat2 ku dari mimpi yang sementara...Alangkah siksa azabMu ya Allah..tapi kenapakah wanita2 sekalian masih lagi dalam mimpi...?? Tidak takutkah pada azabNya....

Disini ana ada nak kongsi 1 cite..... kejadiannye blaku petang tadi....ketikaku sedang duduk2 melayan buku...tiba2 ku menerima 1 mesej dari seorng adik junior... “ Salam..akak...saya ade emergency nk jumpa akak..personal...n sy rase da xleh tangguh lagi hal ni..saya malu nak p bilik akak...jd minta akk dtg bilik sy..tlg ye...penting sgt..urgent.”

Oleh itu, ana pun cepat2 p bilik adik 2.....terkejut ana...dengan penuh tanda soal dalam diri...aku ada wt salah ke ni?? N mcm2 lg persoalan...cz...mereka sedang menangis teresak2...

Rupe2nye...mreka mulakan cite...mereka nak berubah..takut pd azabNya...tapi xde kekuatan...n takut ngn bayang2 sendiri...takut dikatakan hipokrit jika berubah jadi baik..n merasekan bahawa dose menggunung menyebabkan Dia xkn menerima mreka lagi cz mereka pernah pergi terlalu jauh...jauh ke lorong gelap...  
  
   
Ketahuilah adik2 ku..sahabat2 ku..n buat diriku juga...
Kekuatan itu kita xperlu tunggu...tp kita harus cari cz ia bukan sentiasa datang...dan apabila ia dtg cepat2lah pegang supaya kita tidak lagi berpaling kebelakang...sedarlah bahawa...ajal akan tiba bila2 masa... tanyalah pada diri...nak tunggu datng seru?? Nk tunggu hidayahNya sampai?? ..mcm2 alasan yang direka kerana ingin menutup kesalahan sndri...adakah kita tahu bila ajal kita dtg?? Cuba bayangkan jika kita meninggal ketika itu kita masih lagi bermaksiat pada Allah...bolehkah kita beritahu pd malaikat tersebut.. “ wahai malaikat, jgn kau ambil lagi nyawaku...aku nak berubah dulu”  jawab persoalan ini sndiri....tepuk dada..tanya iman..

Ketahuilah... Allah itu maha pengampun...sebesar2 mana pun dosa yang pernah kita lakukan... Dia tetap ada untuk kita...jgnlh kita menutup pintu taubat dalam hati kita.. Bertaubatlah dengan taubat nasuha.. InsyaAllah....jika kita benar2 ikhlas.. Dia pasti bantu kita..menerima kita... ingtlh bahawa pandanganNya adalah lebih Utama...  Untuk berubah..kita mesti lakukan 1 titik perubhan dalam diri...dan bila kita melakukannya..teruskan..jangan lgi berpaling...kerana yang memgang hatimu hanyalah dirimu dan Dia yang maha Esa....


Tidak ada sesiapa yang dapat mengubah dirimu melainkan dirimu sndiri...  jagalah qiamullai, banyakkan membaca dan memahami kalam Allah..iaitu Al-Quran..InsyaAllah akan menghasilkan hati yang wara’ dan lidah yang bersih.
Tidak akan berkumpul dalam satu hati yang dekat dengan Allah dan hati yang bermaksiat kepada Allah melainkan salah satu daripadanya mengambil tempat dihatimu...Jika benar pergantungan sebenar kpd Allah..lakukannya dengan ikhlas dan sabar... Jika mahukan atau ingin menjadi  istri/suami yang solehah/soleh bukan soleh/solehah selepas bernikah..ttpi mula dari sekarang krn diri kita.. Adalah cermin pasangan kita...jgn mimpi mndapat keluarga barakah, jika kita tidak didik nafsu kita dgn agama...jgn mimpi mendapatkan suami semulia Rasulullah jika diri tidak seteguh Khadijah..  Jika mahukan keturunan yang baik...jgn sesekali kita rosakkan dr sekarang...



Jaga hubungan kita dgn Allah...InsyaAllah..Dia akan memelihara hubungan sesame manusia daripada bermaksiat kepada Allah.. Rasakan Allah itu maha ,elihat dan mendengar..jika hati sukakan perkara lagha..nescaya akan dicabut kemanisan iman dalam beribadat ....  Ku berdoa agar adik2 ku..sahabat2 ku..istiqomah dalam meneruskan perjuangan menghadapi liku2 cabaran hidup ini...anggaplah segala yang datng adalah ujian buatmu dr Pencipta .... Dia tidak akan memberikan ujian kepada hambaNya melebihi kemampuanmu....jadi...sedarlah..bgnlah..!
Katakan pd dirimu...aku mampu...!..aku boleh...!
InsyaAllah...smngt y menyusul dengan kesungguhan y dtangnye dr drimu sndri...akan dibantu olehNya...amin...
Renungan bersama...                            
Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat       
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya. 

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.  "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. 

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat  ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di  bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri. 

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,         
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?                                                                                                

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang  tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya. 

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya. 

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan  yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.                                                                                                

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia  berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang  yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya       kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.                                                                

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.                                                                                               

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya  seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan  yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.                                                                                    
Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.


Insaflah...jadilah wanita solehah yang dicintai Allah...jom kita sama2 berubah ke arah yang lebih baik...!..InsyaAllah...

No comments: