~Sahabat2~

Thursday, December 30, 2010

Aku nak BERUBAH..!!!!


RENUNG2 KAN..MUHASABAH DIRI...TAJDID NIAT..TAJDID AMAL...

Salam...
disini ana ingin kongsikn 1 cerita mngenai sahabat ana...katakanlah nama dia A... ana da lame knl A...dia mmg agk kasr, khidupnnye bebas, tudung n solatnye on off..n kurng trdedah mngenai ilmu agama..bg2 jga dgn background famlynya.tp e2 bknlh pnghalang utk kita berubah mnjdi seorng muslimah...ttpi..sng d buat kwn..apa y ana ingin kongsi d sni ialah, Pd suatu hari 2.. ana mnyedari dia berubah ke arah lebih baik...dia mulai memakai sarung kaki n sarung lengan...katenye ingin blajar menutup aurat...Syukur sgt..pd mse 2 smua kagum pd perubahannya.. Allah telah bukakn pint hatinya... Tp...selepas beberapa hari...tbe2 A berubah kpd drinya y asal...dia x lgi mmkai sarung kaki n sarung lengan...kmi sbg sahabat A..berasa sedih n terkilan kpd perubahan trsebut..namun kami fhm...bkn KITA y pegang hati manusia..tp AlLAH y pegang hati manusia..kita hnya blh mnolong..tp strusnya...adalah drNya...oleh krn apa y trjdi pd dri A...ade dikalangan kwn2 bckp2..."e2la....nk berubah cepat sgt..x hairanla blh down cm2..berangan...org kalo nk ubah..step by step...da tau dri 2 cm2...plik2...kn da jatuh...ari 2 rse alim la 2 wt cm2...ish3..trok btol..!.."...
em...e2lh slh 1 dr kate2 insan y ske berkata2...
tp cbe kita fikir sejenak..mampukah kita mnghalang ajal maut dtg mnjemput kita??
sempatkah kita kita mnjawab.."wahai malaikat..kejap2..jgn ambil lgi nyawa ku..aku nk berubah step by step..hri ni bru aku mule pkai sarung kaki...y len2 2 akn dtg...tlg2..."...MAMPUKAH KITA???
okie..berbalik crita c A td...sedar x sdar...kami mula cuti sem...lame xjumpa, x dgr khabar berita...bila buka sem...kami mndpt kejutan y btul2 mngejutkn tp realiti...
Alhamdulillah...A telah berubah sepenuhnya...dia x lgi mmkai pkaian y x mnutup aurat...tudung labuh, berbaju kurung, bersarung kaki, bersarung lengan..e2la dia...sahabatku A...
Oleh krn bg2 terpesona n terkagum ngn A..kmi pun tnye.." A..mf, nk tnye ckit..blh tau knp n ape y mnybbkn n cmne awk leh brubah smpai cmni??cz sy btul2 curios sgt.."..maka A pun mnjwb.." Alhamdulillah...sy dberikn kesedaran olehNya..bhawa..mnutup aurt 2 adalah 1 pekej y lengkap..xblh ambil 1 per 1...ia akn jd x smpurna..n strusnya...ttp akn mndapat dose...yup..sy tau..mmg dlu sy pernah brubah sekejap..cz rumet sy sllu ajar sy bab2 agame...sy mule step by step..pkai stokin...sarung lengan ape sume...tp sy rse...cm xpayah pun xpe sy pkai sume 2 kalo realitinye cara sy ttp aurt x ikut Islam btol2...sy jd malu...pkai sarung kaki, sarung lengan tp tudung sy mse 2 msih kcik...sy pkai lgi bju sengkat2..ketat2...sluar pown...sy jd rse segan..malu...malu ngn Allah...malu ngn smua..cz..sy rse cm sy ni mnjatuhkn maruah org y pkai sume 2..mcm men2 pun ade..ikut sedap hti sy nk pkai ape...mcm ttup aurat ikut suke...sy nk tutup 2..sy tutup..xnk, sy bukak..tp dlm Islam bkn cm2...smua d jaga rapi..sy tau rmai mngata sy mse 2...tp sy da berazam..pedulik kate org..hidup ngn kate2 org smpai mati pun serba x kena...Alhamdulillah..doakn sy istiqomah..n dpt mneruskn pjuangan..tq yerp.."...



e2lah dia jwpnnye..mmbuatkn ana jgak insaf n terfikir2 kate2nye..btullah...Islam itu syumul..tp kite sllu ambil mane y kita suke je...Astaghfirullah...istighfarlah.sme2 kite muhasabah dri...kkuatan itu bkn harus d tunggu, tp kkuatan itu perlu dicari..InsyaAllah..kite smua blh jika kita y mahu..ingtlh, pndgn Allah itu adalah y Utama..sygkn dri anda..selamatkn dri anda..:)

p/s : peringatan utk dri sndri y alpa, lalai n xlari wt silap..n wt2 lupe... n sahabat2...


Monday, December 27, 2010

HUKUM PAPAR GAMBAR DALAM FACEBOOK

Bismillahirrahmanirrahim...




(1) “ Perempuan yg memotong badannya sendiri dgn gunting api neraka, kerana ia memperkenalkan dirinya kpd org lain.”

Yang dimaksudkan oleh hadith tersebut ialah wanita yang mendedahkan aurat untuk tontonan umum atau wanita yang bersolek dan berhias untuk ditunjukkan kepada lelaki yang bukan mahramnya.
Oleh itu janganlah seorang wanita meletakkan gambarnya yang mendedahkan aurat ATAU berhias cantik di dalam internet samada dalam frienster, fb atau lainnya sekalipun dengan niat mencari sahabat atau merapatkan ukhuwwah.
Menyertai FB tidak semestinya perlu menonjolkan kecantikan wajah atau tubuh badan.
Menulis dengan tulisan-tulisan yang baik juga boleh merapatkan ukhuwwah & mengembangkan tali persahabatan sesama manusia.

(2) Wajah wanita adalah sebesar-besar FITNAH yang mengundang pelbagai maksiat dan dosa.
Lagipun wanita adalah fitnah terbesar bagi lelaki.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman : “Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu wanita-wanita … .”(QS. Ali Imran : 14)

(3) Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam memberikan peringatan dari fitnahnya sebagaimana yang diriwayatkan dalam Shahih Muslim dari shahabat Abu Said Al Khudri radliyallahu ‘anhu, beliau bersabda : “Hati-hatilah terhadap dunia dan hati-hatilah terhadap wanita karena sesungguhnya fitnah yang pertama kali menimpa Bani Israil adalah wanita.”

(4) Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam mengisyaratkan dengan sabdanya : “Sesungguhnya wanita menghadap dalam bentuk syaithan dan membelakang dalam bentuk syaithan.”

Para wanita menyerupai syaithon karena ia sebagai penyebab timbulnya fitnah bagi laki-laki seperti pernyataan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam di atas. Oleh karena itu hendaklah para wanita bertakwa kepada Allah dengan menjaga dirinya dan menjaga kaum lelaki dari fitnah yang ditimbulkan karenanya.

(5) Sabda RASULULLAH S.A.W.;
Tidaklah aku tinggalkan sepeninggalku fitnah (cobaan) yang lebih berbahaya bagi kaum laki-laki daripada (fitnah) wanita. (Muttafaq ‘alaihi)

(6)Jarir bin ‘Athiyyah al-Khathafi bersenandung:
Sesungguhnya indahnya mata-mata hitam wanita jelita
Telah membunuh kita dan tiada lagi menghidupkannya
Mereka pun taklukkan si cerdas hingga tiada berdaya
Sedang mereka manusia paling lemah dari ciptaan-Nya

Berdasarkan dalil2 ini dan ilmu2 yang ana belajar, jika ditanya pada ana bolehkah muslimah memaparkan gambarnya pada lelaki bukan mahram umpamanya di Friendster, facebook atau sebagainya, maka jawabnya walau menutup aurat sekalipun tidak boleh dan inilah sebaik-baik jawapan. Pakai tudung atau pakai niqob juga tidak perlulah dipaparkan untuk tontonan umum. Jika benar niat kita pakai untuk Allah maka kenapa ingin pula dipaparkan pada lelaki bukan mahram? Cukuplah diletakkan gambar2 masjid atau gambar2 lain, tidak perlu paparkan kejelitaan yang kita ada ini pada bukan mahram.

Ada yang memberi alasan bahawa dipaparkan gambar dengan niat untuk kawan2 lama kenal. Maka jawabnya tidak semestinya dengan memaparkan gambar maka kawan2 lama akan kenal, mungkin ada banyak lagi prkara lain yg boleh dibuat supaya orang kenal umpamanya melalui tulisan dan sebagainya, ini semua alasan semata-mata untuk membenarkan apa yang kita buat.

Wallahu’alam..-Al Azhar Addin

By: Siti Halija Muhammad Bakri

Saturday, December 18, 2010

syair RAbi'ah..Pecinta Ilahi..


Cawan arak serta kawan minumku ada tiga
Kerinduan dalam kasih adalah aku dan itu Rabi'ah
Cawan arak yang nikmat dan manis telah dituangkan
Dalam gelas hidupku, begitulah sketsa kehidupan insan
Jika aku melihat, tak nampak olehku kecuali Dia
Bila ku hadir, Dia dengan setia menemaniku
Wahai orang-orang yang mencemuhku
Telingaku bukan untuk mendengar cemuhan kalian
Demi Allah...Aku hanya mencintai kekasih sejatiku
Oh....Tuhan, betapa agung dan indahnya diriMu
Malam-malamku terbakar kerinduan, merayuMu
Kepedihan ini tiada akhir tanpa hujung
Diam tak terpejamkan, didera rinduku pdMu

Note : inilah dia syair penuh syahdu oleh Rabi'ah Pecinta Ilahi yang mengabdikan diri semata2 hnya utk Allah...
berbalik pd dri kita...siapakh kita...mampukah kita mncintai Allah seperti cinta Rabi'ah ??..apakah amalan kita dapat diukur dgn amalan Serikandi Rabi'ah??...Ya Allah...tanamkanlh cintaku padMu..amin

Debaran berakhir...



Alhamdulillah..akhirnya aku lulus exam wlaupun resultku x cmerlang mana..3.41..
Tp aku bsyukur sgt2 pdNya krn tetap berikn aku nikmat tersebut wlaupun aku telah bnyk melakukn dosa pdMu..
Alhamdulillah..syukur ..SubahanAllah..luas kasih sygMu..
fikir2 balik..dgn kdaanku mse ngah exam ari 2...migrain n mcm2 sakit y mnimpa...
besar hikmahNya...insyaAllah ianya adalh kaffarah buatku...
smga sakit2 y mnimpaku tnpa henti ini...adalah kaffarah drMu ..syukur ya Allah..
btullh kate org..kdg2 Allah dtgkn hujan y lebat beserta petir..bkn krna Dia x ske pd kita..Dia x syg kita..
Tp..
krn Dia nk hadiahkn kita pelangi y cntik..indah..
bg2lh khidupan kita...
Dia berikan pelbagai ujian buat kita..
setiap manusia ddunia ini dberikan ujian...
y berbeza hanyalh tahap ujian tersebut mengikut kemampuan hambaNya..
bg2lah diriku...
sjak form 4..pelbagai sakit ku terima..pelbagai ujian drNya...
kdg2 smpai rsa dri ini lemah..lemah utk bdri..lemah utk melangkah...
baru kini ku fhm..smua 2 adalah hadiah utkku dlm mematangkan aku..
dlm mnyedarkanku akn cabaran dunia y semakin rapuh..
sgala ujian y ku trima..hnyalah mungkin sebesar 1 zarah berbanding ujian2 y dterima umatMu y terdahulu..bahkn mungkin tidak smpai sebesar zarah..
Ya Allah..ku kagum dgn KekasihMu..
Ku ingin mnjdi sperti hambaMu y bnama Rabia'tul Adawiyyah..
yang hnya mndambakan kasihMu ya Allah..
Rabi'ah Pecinta Agung..
mencintai Allah bkn kerana naluri kewanitaannya, dia mencintai Allah dengan sepenuh hati da jiwanya..
sehingga tidak ade ruang sedikit pun dalam dirinya untuk berfikir selain Allah..
Dia relakn dirinya menjadi perawan abadi, dia memilih utk tidak berkahwin bkn krn tidak ada y meminangnya..sdgkn dia adalah wanita solehah y amat cntik..
y menjadi pujaan rmai ktika itu..
Tp..
dia memilih hidup bersendiri krn tidak tertarik dengan kenikmatan alam realiti di dunia yang memperdaya...
Ku jga ingin mnjdi seperti namaku...
Siti Khadijah...
Serikandi tercinta...
penuh pengorbannya terhadap Islam...
sehingga Rasulullah..menangisi pemergiannya..
Ya Allah..
bantulah hambaMu..amin..

p/s : coretan hatiku

~peSoNa duNia~

video
Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Indah dunia yang mempesona

Bagai dian terang menyala

Sehingga terlupa ?kan padam akhirnya

Dunia ini hanya pinjaman

Untuk menguji keimanan

Akhirat nanti yang menentukan

Balasan syurga ataupun neraka

Mengapakah dunia yang dikejari

Sedangkan ia ?kan ditinggal pergi

Apalah gunanya harta di sisi

Tika jasad terkubur terkaku mati

Bayangkanlah jika di dunia ini

Bekalan terhenti mudah dicari

Bagaimana pula di sana nanti

Tanpa bekal pahala kita yang rugi

Bersyukurlah sentiasa

Dengan apa yang ada

Adakala harta dunia

Belum tentu membantu kita

Menjadi bebanan dan menyusahkan

Note : Inilah dia cerminn kita zaman kini...terlalu leka..alpa..dengan keindahan dunia..sehingga lupakn apakah tanggungjawab kita sebenarnya sbg insan y bgelar muslim..renung2 kn..apakh bekalan yang kita ada mencukupi untuk menghadap Allah di akhirat kelak??apakah kita ini sudh ckup amaln utk mencuim bau syurga??tepuk dada tanya iman...Ya Allah..peganglh hati kami supaya kami sntiasa d jlnMu...amin

biSikan maLam....

video
Album : Satu Tekad
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com


Bila ku didatangi malam 
Gelora perasaan mencengkam dijiwa 
Masihkah ada lagi 
Dayaku menghindar dari kealpaan 


Diterjah berbagai persoalan 

Dihujani airmata penyesalan 
Bisakah terhapus semua 
Segala dosa-noda yang bertakhta 



Terangi jalan hidupku 

Dengan cahaya kasih Mu 
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu 



Tuhanku... 

Di malam syahdu ku merayu 
Ampunilah segala dosaku yang lalu 
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu 
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu 



Tuhanku... 

Usah Kau biarkan diri ku 
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu 
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu 
Hidup matiku hanyalah untuk Mu 



Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran 

Suburkan jiwa ku dengan keimanan 
Hanya pada Mu Oh Tuhan 
Ku sandarkan harapan 

Note: Ya Allah...ampunkanlh dosa2 ku...jadikan bisikn ini pengubat dosaku..jgnlh Kau palingkn hatiku setelah Kau bukakn pintu hatiku untuk menyerah diri pdMu...jadikan aku dr kalangan hambaMu y mengingati mati keranaMu...

Thursday, December 16, 2010

Andaiku Pergi

Album : 
Munsyid : Mirwana
http://liriknasyid.com

video


Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu


jom same2 kita hayati nasyid ni...pasti..! menistikan air mata n membuatkn kita terfikir...andai ku pergi...

Assalamualaikum w.b.t..

lamenye x update blog..!

Sunday, November 21, 2010



Zaharuddin.net : " Dari telinga jtuh ke hati, itu wanita, mudh t'pesona dgn ap yg didengarinya. Akibtnya, sering t'tipu antra pujian hakiki n tipu helh perangkp. Dri mata jtuh ke hati, itu lelaki, mudh t'pesona dgn ap yg dilihatnya, hingga kerap terkeliru antra indh hakiki & palsu. Justeru, wnita perlu b'hati2 dgn ucpn indh yg didengarinya, lelaki perlu mnjga pndngnnya."

Saturday, November 20, 2010

Sdey....:(

Salam…
Sedikit perkongsian hidupku…
Alhamdulillah..akhirnya sampai juga d bumi Terengganu..setelah merantau di sabah..
Kali ni….balik umah bwa balik daging rusa..wt surprise untuk mak ayah cz mereka mmg suke makan 2…walaupun bnyk ckit halangan d a.pot cz mmg sbnrnye x dbnrkan bwa msuk “frozen” food…tp setelah ku bertungkus lumus mmperjuangkan..akhirnya bole…Alhamdulillah…dpt jgk bwak balik bg kt fmly….
Banyak sangat perkara sedih kali ni…yelakn…berpisah ngn akak2 senior BA yang telah banyak membantu..bg tnjuk ajar….n mcm2….terutama org 2….em..sume da xde da taun dpn..tinggallh kami bebudak lg di IP 2….(agak sedih d c2)…
Paling ditakuti…adakah kami mampu mwujudkan bi’ah solehah di sana… Ya Allah..bantulah kami meneruskan pjuangan..kuatkan semangat kami…hanya pdMu kami memohon…untuk menegakkan syiar Islam d bumi sabah..insy…
Rasa cm xnk balik sabah lg..sdey….pasti tringt segala kenangan kt sana bersama merka yang ku sayangi…….:(

Thursday, November 11, 2010

Friday, November 5, 2010

APAKAH SEBENARNYA YANG DIKATAKAN IKHTILAT DI ALAM MAYA?




Dalam seminggu mahupun satu hari, boleh kita kira berapa kali kita online utk membuka facebook atau YM atau mana2 lagi lamn? Pasti lebh mudah kita kira brapa kali x online utk buka perkara2 tersebut.
Kemudian,apabila YM, kira pula berapa kali kita mnggunakan YM@Facebook ats tujuan utk berkomunikasi dengan yang berbeza jantina, antara min dan mat untuk urusan2 agama? Dalam 10 ‘perbncangan’ ,boleh dikatakan 6 mhampiri atau juga melaghakan, pasti ada yang kita selitkan dengan perkara2 yang melalaikan samada sedar atau tidak . Bergurau senda di antara min dan mat, tanpa ada tujuan sedangkan telah di perincikan oleh ulama’2 muktabar garis panduan interaksi antara min dan mat.
Secara rumusannya bolehlah disebutkan bahawa interaksi dan komunikasi yang berlaku antara muslimin dan muslimat yang ajnabi sepatutnya meraikan beberapa syarat seperti berikut:
- Meraikan suasana
Pastikan tidak meleret-leret hingga keluar dari topik asal.
- Perincian Topi-Perincian terhadap topik ini akan dilihat daripada beberapa aspek dan isu.
- Menjaga adab-adab percakapan-Hubungan dan interaksi tersebut tidak berlaku kecuali atas keperluan untuk menunaikan amanah jamaah dan membereskan segala tuntutannya.
Perlu kita sentiasa beringat sebagaimana dalam Surah Al- Ahzab, ayat 53, Allah berfirman yang bermaksud:
“Dan bila mana kamu meminta sesuatu kepada mereka (isteri-isteri Rasulullah) maka mintalah dari belakang hijab.”
Di dalam Surah An-Nur ayat 30 dan 31, Allah berfirman yang bermaksud:
“Katakanlah kepada lelaki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka yang demikian itu lebih suci.”
FirmanNya yang bermaksud:
“Orang-orang mukmin lelaki dan orang-orang mukmin perempuan itu saling mambantu menjalankan tugas menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar.”
Maka perlunya untuk kita sama-sama memahami dan menjaga ikhtilat di alam maya ini supaya prjuangan Islam yang kita bawa ini benar-benar dirasai kemanisannya apabila setiap sudut yang membuka kepada ‘lagha’ itu kita jauhi malah digunaka utk menyampaikan dakwah.
Note : Kalau dah bergaul dan bercampur bebas masakan kita mampu menahan dan menjaga pandangan. Usah menegakkan benang yang sememangnya basah. 




tip-tip berurusan dengan bukan muhrim:
1.      Elakkan berhubungan dengan lelaki. Kalau ada peluang untuk minta bantuan dari nisa' (bagi nisa') dan rijal (bagi rijal), mintalah tolong mereka. Lainlah benda-benda di luar kudrat kita contohnya apabila nisa' minta bantuan rijal soal baiki latop, kereta dan perkara-perkara yang tak mampu dilakukan nisa'. Silalah mempergunakan kemahiran dan kepakaran yang ada. Begitu jugalah sebaliknya bagi rijal.
2.       Andai terpaksa berhubung dengan bukan muhrim gunakanlah perantaraan berbentuk tulisan seperti sms, nota kecil dan sebagainya. Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat. Tak perlulah meletakkan ikon senyum yang sememangnya comel. Tak perlu disertakan dengan gelak ketawa seperti huhu, haha, hihi, hikhik. Seolah –olah kanak-kanak tadika mengajar mengeja. Apatah lagi benda-benda lain yang kurang berfaedah.

Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama nisa' selari dengan tuntutan Al-Quran: "Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu org yang ada penyakit dlm hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." Takkanlah nak tunggu Allah menempelak kita dengan balaNya?


3.      Elak perkataan merayu,menggoda ,merangsang keinginan,keji,lucah mahupun perkatan sia-sia/gurauan berlebihan

4.      Lunakkan suara berbeza dengan merendahkan suara . Lunak diharamkan, manakala merendahkan suara adalah dituntut. Merendahkan suara bermakna kita berkata-kata dengan suara yang lembut, tidak keras, tidak meninggi diri, sopan  dan sesuai didengar oleh orang lain. Ini amat bertepatan dan sesuai dengan nasihat Luqman AL-Hakim kepada anaknya yang berbunyi :
5.      “Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai” (Surah Luqman : ayat 19)
6.      Penggunaan perkataan yang baik ini perlu dipraktikkan sama ada melalui perbualan secara langsung mahupun platform lain , contohnya melalui SMS, Yahoo Messengger ataupun apa yang ditulis di dalam Facebook kerana ianya menggambarkan keperibadian penuturnya.

7.      Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan.
8.      Tundukan pandangan. Jangan tertipu dgn matapelajaran kaedah berkomunikasi yang kita belajar "make eye contact with the person you're talking to". Melainkan dengan kaum sejenis. Teramatlah disarankan demi membina ukhwah yang kukuh. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati". Tak bermakna tundukan pandangan sehingga jalan terlanggar tiang.
9.      Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Jangan lupa peneman anda.


Allah dah mengisytiharkan kesempurnaan ISLAM di dalam Kalamullah. Andai ia tidak sempurna, tiadalah perintah Allah yang menyuruh kita, manusia yang lemah dan hina ini patuh dan taat
pada setiap perintahNYA..Patuh dan taat pada agamaNYA.



Wednesday, November 3, 2010

Ikhtila'???..ish3...



Ikhtilat merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi. Ia merupakan suatu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. Sesungguhnya mengambil mudah persoalan ikhtilat boleh membuka ruang maksiat yang berleluasa dalam masyarakat tanpa kita sedari.
Tambahan kemajuan era teknologi sekarang, ikhtilat bukan sahaja melibatkan perjumpaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi malah dengan kemudahan yang ada seperti Yahoo Messenger, SMS, e-mail, Facebook dan Friendster. Jarak yang jauh didekatkan, masa yang berbeza tidak menjadi masalah begitu juga dengan kos perhubungan. Budaya ini terus menjadi darah daging masyarakat kita terutama remaja-remaja.
Kadang kala perhubungan dimulakan atas dasar kerja tetapi akhirnya melarat kepada perkongsian peribadi bukan perkongsian kepakaran. Maka tenggelamlah konsep 'kerja adalah kerja, peribadi adalah peribadi'. Kononnya hendak memahami dan mewujudkan keserasian dalam bekerja. Seolah-olah kita mencari keredhaan manusia dalam kemurkaan Allah.

Apabila wujud golongan yang menegah dan menunjukkan kaedah muamalat yang selari dengan syariat Islam maka timbullah konsep SYADID. Sememangnya Islam itu mudah dan tidak membebankan tapi tidak bermakna kita layak untuk mempermudah-mudahkan syariat Islam.

Adakah salah seorang nisa' dan rijal menjaga maruah dan pergaulannya. Bercakap, berurusan, berjumpa dan berbincang atas keperluan? Adakah salah bagi seorang nisa' terutamanya menegaskan suaranya dan menjaga pandangan demi menjaga maruah dirinya.

Dalam Al-Quran ada menyebut: "Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka." (An-Nur:31)
Apabila rijal dan nisa' berjumpa tidak kira atas apa jua keperluan dan keadaan perlulah berteman bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW: "Tiada akan menyendiri seorang lelaki dan seorang perempuan itu melainkan syaitan akan menjadi orang yang ketiga."

Ada yang menimbulkan alasan malas menyusahkan rakan untuk menemankan kita. Malas nak tunggu rakan. Malas itu malas ini. Besar sangatkah malas kita berbanding arahan Allah dalam Al-Quran? Tegarkah kita melawan syariatNya.
Syariat Islam turut menyarankan kepada kita untuk menundukkan pandangan. Bukan sahaja haram melihat aurat bukan muhrim malahan bahagian-bahagian bukan aurat turut dilarang. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai Ali janganlah pandangan (yang kedua) menuruti pandangan (yang pertama) kerana sesungguhnya pandangan pertama itu adalah bagimu sedang yang kedua tidak (berdosa)."

Note : Pernah mencuri hati seseorang? Atau pernahkah hati ini dicuri seseorang? Kalau dicuri hati tidak mengapa, tapi kalau dicuri iman itu bahaya. Jadi biarlah hati ini dicuri oleh orang yg boleh menguatkan iman kita. Yang pastinya, dalam jalan pernikahan yang halal. Wanita2 yang bujang eloklah beringat, berdoa semoga menjadi golongan yang memperteguhkan iman kaum lelaki dan begitu juga sebaliknya dengan laki-laki sama ada yang bujang atau pun yg sudah punya isteri. Janganlah mengurangi iman si gadis dengan kata2 godaan penuh licik dan pandangan membunuh. Sama juga dengan wanita, jangan berperangai murahan.

Genggamlah imanmu kuat-kuat! (^.~)

PERSOALAN…!



KENAPA MASIH ADA LAGI YANG SANGGUP MELAWAN HUKUM ALLAH HANYA KERANA MENGUTAMAKAN NAFSU SEMATA-MATA????

APAKAH KITA SANGGUP MENGATAKAN FITRAH ITU YANG SALAH???

APAKAH KITA RASA BAHAWA BJUMPA BERDUA, BPEGANG TANGAN, BERSENTUH YANG DIKATAKAN BERLAPIK, BERGAYUT DENGAN SUARA YANG MANJA, ADALAH HALAL BAGI KITA SEKRANG???

KENAPA KITA SENTIASA TAKUT DENGAN BAYANG2 SENDIRI???

KENAPA KITA SANGGUP MENIDAKKAN HUKUM ALLAH HANYA KERANA INGIN MENUTUP KEAIBAN ATAU KESALAHAN KITA SENDIRI???

SEDARLAH….!

BUKAN HANYA MANUSIA SEKELILING KAMU YANG MELIHAT KAMU….
RASAKAN DALAM DIRI, ALLAH ITU MAHA MELIHAT..!!!

SESUNGGUHNYA, LAHIRNYA MANUSIA INI DENGAN HATI YANG SUCI…SUCIKANLAH HATIMU..PASTI DIA ADA UNTUKMU…!

JANGANLAH KITA TERGOLONG DARI KALANGAN SEORANG DA’IE YANG KECUNDANG..!

JANGANLAH HANYA TAHU BERCAKAP, MENEGUR, TP…BILA TIBA KITA D UJI DENGANNYA, KITA KALAH DAN MENYATAKAN PERKARA YANG SALAH ITU BENAR.

CINTA YANG AGUNG BUKANLAH CINTA YANG PENUH NODA……

MUHASABAH DIRI..!
TANYA PADA DIRI…..
TAJDID NIAT..!
TAJDID AMAL..!
MANTAPKAN TARBIAH….!
ISTIQOMAH!!!!!!!!!!

TIPS-TIPS ATASI ZINA HATI N JAGA IKHTILA’…



1.     JAGA MUAMALAT

2.     JAGA QIAMULLAI


3.     BANYAKKAN MEMBACA DAN MEMAHAMI AL-QURAN


INSYAAALAH AKAN MENGHASILKAN HATI YANG WARA’ DAN LIDAH YANG BERSIH.
TIDAK BERKUMPULDALAM SATU HATI YANG DEKAT DENGAN ALLAH DAN BERMAKSIAT PADA ALLAH MELAINKAN SALAH SATU AKAN MENGAMBIL TEMPAT….
JIKA BENAR PERGANTUNGAN SEBENAR KEPADA ALLAH, LAKUKANKANLAH IA DENGAN IKHLAS DAN SABAR.
JIKA BENAR MAHUKAN ISTERI/SUAMI YANG SOLEHAH/SOLEH, YAKNI BUKAN SOLEH SELEPAS BERNIKAH…TETAPI DARI SEKARANG…BUKAN SOLEH PADA PASANGAN MASING-MASING SAHAJA, TP SOLEH PADA ALLAH….


JIKA MAHUKAN KETURUNAN YANG YANG BAIK, JANGAN ROSAKKAN DARIPADA SEKARANG..
JAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH, INSYAALLAH ALLAH AKAN MEMELIHARA HUBUNGAN SESAMA MANUSIA DARIPA MELAKUKAN MAKSIAT DAN KEROSAKAN..
RASAKAN ALLAH ITU MAHA MELIHAT DAN MENDENGAR..
JIKA HATI SUKAKAN PERKARA YANG LAGHA..AKAN DICABUT KEMISAN IMAN….RENUNG2 KAN….

Sunday, October 31, 2010

sy ske n syg awek sy..TP...

sy ske n syg awek sy..TP...
by Muslimah Jundullah on Sunday, June 6, 2010 at 1:19pm
saya suka tengok jari awek saya...cantik betul..
sungguh! sampai takut nak pegang...bukan takut
patah... tapi takut nanti jari kitorang tak boleh
tolong each other di satu hari yang giler forever
depan yang maha Esa...

saya suka tengok rambut awek saya...cantik
betol... sungguh! sebab tu saya belikan tudung...
bukan sebab jeles orang lain tgk jugak.... tapi
sebab saya nak tgk rambut iklan pantene dia
sampai bila2... takut nanti terbakar dek api
neraka di suatu hari yang giler forever

saya suka tgk body awek saya...cantik betol...
sungguh! sebab tu saya belikan dia telekong
supaya mase die dating dengan Kekasih die
Yang Utama dia lagi cantik dan berseri
menghadapNya. saya pun tumpang dapat pahala.
pheh syoknye...

saya sedih tengok awek saya tak tido tak makan
rindu kat saya... saya pun macam tu jugak,ada
problem yang sama.. die tanya apa ubatnya?
saya pun bagi die Quran untuk penenang jiwa...
semoga lebih cintakanNya dari saya...

saya sedih tengok awek saya selalu pesan
macam2 kat saya.. "makan, minum, drive elok2
tau.. nanti awak sakit saye susah ati bla bla bla
bla" katenya.. tapi bila tengok movie sama2 burn
asar maghrib gitu aje die tak kata satu aper pun..
berdosanye saya....

Sedarlah sekalian...jgn trus leka d buai mimpi....!!