~Sahabat2~

Thursday, December 30, 2010

Aku nak BERUBAH..!!!!


RENUNG2 KAN..MUHASABAH DIRI...TAJDID NIAT..TAJDID AMAL...

Salam...
disini ana ingin kongsikn 1 cerita mngenai sahabat ana...katakanlah nama dia A... ana da lame knl A...dia mmg agk kasr, khidupnnye bebas, tudung n solatnye on off..n kurng trdedah mngenai ilmu agama..bg2 jga dgn background famlynya.tp e2 bknlh pnghalang utk kita berubah mnjdi seorng muslimah...ttpi..sng d buat kwn..apa y ana ingin kongsi d sni ialah, Pd suatu hari 2.. ana mnyedari dia berubah ke arah lebih baik...dia mulai memakai sarung kaki n sarung lengan...katenye ingin blajar menutup aurat...Syukur sgt..pd mse 2 smua kagum pd perubahannya.. Allah telah bukakn pint hatinya... Tp...selepas beberapa hari...tbe2 A berubah kpd drinya y asal...dia x lgi mmkai sarung kaki n sarung lengan...kmi sbg sahabat A..berasa sedih n terkilan kpd perubahan trsebut..namun kami fhm...bkn KITA y pegang hati manusia..tp AlLAH y pegang hati manusia..kita hnya blh mnolong..tp strusnya...adalah drNya...oleh krn apa y trjdi pd dri A...ade dikalangan kwn2 bckp2..."e2la....nk berubah cepat sgt..x hairanla blh down cm2..berangan...org kalo nk ubah..step by step...da tau dri 2 cm2...plik2...kn da jatuh...ari 2 rse alim la 2 wt cm2...ish3..trok btol..!.."...
em...e2lh slh 1 dr kate2 insan y ske berkata2...
tp cbe kita fikir sejenak..mampukah kita mnghalang ajal maut dtg mnjemput kita??
sempatkah kita kita mnjawab.."wahai malaikat..kejap2..jgn ambil lgi nyawa ku..aku nk berubah step by step..hri ni bru aku mule pkai sarung kaki...y len2 2 akn dtg...tlg2..."...MAMPUKAH KITA???
okie..berbalik crita c A td...sedar x sdar...kami mula cuti sem...lame xjumpa, x dgr khabar berita...bila buka sem...kami mndpt kejutan y btul2 mngejutkn tp realiti...
Alhamdulillah...A telah berubah sepenuhnya...dia x lgi mmkai pkaian y x mnutup aurat...tudung labuh, berbaju kurung, bersarung kaki, bersarung lengan..e2la dia...sahabatku A...
Oleh krn bg2 terpesona n terkagum ngn A..kmi pun tnye.." A..mf, nk tnye ckit..blh tau knp n ape y mnybbkn n cmne awk leh brubah smpai cmni??cz sy btul2 curios sgt.."..maka A pun mnjwb.." Alhamdulillah...sy dberikn kesedaran olehNya..bhawa..mnutup aurt 2 adalah 1 pekej y lengkap..xblh ambil 1 per 1...ia akn jd x smpurna..n strusnya...ttp akn mndapat dose...yup..sy tau..mmg dlu sy pernah brubah sekejap..cz rumet sy sllu ajar sy bab2 agame...sy mule step by step..pkai stokin...sarung lengan ape sume...tp sy rse...cm xpayah pun xpe sy pkai sume 2 kalo realitinye cara sy ttp aurt x ikut Islam btol2...sy jd malu...pkai sarung kaki, sarung lengan tp tudung sy mse 2 msih kcik...sy pkai lgi bju sengkat2..ketat2...sluar pown...sy jd rse segan..malu...malu ngn Allah...malu ngn smua..cz..sy rse cm sy ni mnjatuhkn maruah org y pkai sume 2..mcm men2 pun ade..ikut sedap hti sy nk pkai ape...mcm ttup aurat ikut suke...sy nk tutup 2..sy tutup..xnk, sy bukak..tp dlm Islam bkn cm2...smua d jaga rapi..sy tau rmai mngata sy mse 2...tp sy da berazam..pedulik kate org..hidup ngn kate2 org smpai mati pun serba x kena...Alhamdulillah..doakn sy istiqomah..n dpt mneruskn pjuangan..tq yerp.."...



e2lah dia jwpnnye..mmbuatkn ana jgak insaf n terfikir2 kate2nye..btullah...Islam itu syumul..tp kite sllu ambil mane y kita suke je...Astaghfirullah...istighfarlah.sme2 kite muhasabah dri...kkuatan itu bkn harus d tunggu, tp kkuatan itu perlu dicari..InsyaAllah..kite smua blh jika kita y mahu..ingtlh, pndgn Allah itu adalah y Utama..sygkn dri anda..selamatkn dri anda..:)

p/s : peringatan utk dri sndri y alpa, lalai n xlari wt silap..n wt2 lupe... n sahabat2...


Monday, December 27, 2010

HUKUM PAPAR GAMBAR DALAM FACEBOOK

Bismillahirrahmanirrahim...




(1) “ Perempuan yg memotong badannya sendiri dgn gunting api neraka, kerana ia memperkenalkan dirinya kpd org lain.”

Yang dimaksudkan oleh hadith tersebut ialah wanita yang mendedahkan aurat untuk tontonan umum atau wanita yang bersolek dan berhias untuk ditunjukkan kepada lelaki yang bukan mahramnya.
Oleh itu janganlah seorang wanita meletakkan gambarnya yang mendedahkan aurat ATAU berhias cantik di dalam internet samada dalam frienster, fb atau lainnya sekalipun dengan niat mencari sahabat atau merapatkan ukhuwwah.
Menyertai FB tidak semestinya perlu menonjolkan kecantikan wajah atau tubuh badan.
Menulis dengan tulisan-tulisan yang baik juga boleh merapatkan ukhuwwah & mengembangkan tali persahabatan sesama manusia.

(2) Wajah wanita adalah sebesar-besar FITNAH yang mengundang pelbagai maksiat dan dosa.
Lagipun wanita adalah fitnah terbesar bagi lelaki.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman : “Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu wanita-wanita … .”(QS. Ali Imran : 14)

(3) Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam memberikan peringatan dari fitnahnya sebagaimana yang diriwayatkan dalam Shahih Muslim dari shahabat Abu Said Al Khudri radliyallahu ‘anhu, beliau bersabda : “Hati-hatilah terhadap dunia dan hati-hatilah terhadap wanita karena sesungguhnya fitnah yang pertama kali menimpa Bani Israil adalah wanita.”

(4) Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam mengisyaratkan dengan sabdanya : “Sesungguhnya wanita menghadap dalam bentuk syaithan dan membelakang dalam bentuk syaithan.”

Para wanita menyerupai syaithon karena ia sebagai penyebab timbulnya fitnah bagi laki-laki seperti pernyataan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam di atas. Oleh karena itu hendaklah para wanita bertakwa kepada Allah dengan menjaga dirinya dan menjaga kaum lelaki dari fitnah yang ditimbulkan karenanya.

(5) Sabda RASULULLAH S.A.W.;
Tidaklah aku tinggalkan sepeninggalku fitnah (cobaan) yang lebih berbahaya bagi kaum laki-laki daripada (fitnah) wanita. (Muttafaq ‘alaihi)

(6)Jarir bin ‘Athiyyah al-Khathafi bersenandung:
Sesungguhnya indahnya mata-mata hitam wanita jelita
Telah membunuh kita dan tiada lagi menghidupkannya
Mereka pun taklukkan si cerdas hingga tiada berdaya
Sedang mereka manusia paling lemah dari ciptaan-Nya

Berdasarkan dalil2 ini dan ilmu2 yang ana belajar, jika ditanya pada ana bolehkah muslimah memaparkan gambarnya pada lelaki bukan mahram umpamanya di Friendster, facebook atau sebagainya, maka jawabnya walau menutup aurat sekalipun tidak boleh dan inilah sebaik-baik jawapan. Pakai tudung atau pakai niqob juga tidak perlulah dipaparkan untuk tontonan umum. Jika benar niat kita pakai untuk Allah maka kenapa ingin pula dipaparkan pada lelaki bukan mahram? Cukuplah diletakkan gambar2 masjid atau gambar2 lain, tidak perlu paparkan kejelitaan yang kita ada ini pada bukan mahram.

Ada yang memberi alasan bahawa dipaparkan gambar dengan niat untuk kawan2 lama kenal. Maka jawabnya tidak semestinya dengan memaparkan gambar maka kawan2 lama akan kenal, mungkin ada banyak lagi prkara lain yg boleh dibuat supaya orang kenal umpamanya melalui tulisan dan sebagainya, ini semua alasan semata-mata untuk membenarkan apa yang kita buat.

Wallahu’alam..-Al Azhar Addin

By: Siti Halija Muhammad Bakri

Saturday, December 18, 2010

syair RAbi'ah..Pecinta Ilahi..


Cawan arak serta kawan minumku ada tiga
Kerinduan dalam kasih adalah aku dan itu Rabi'ah
Cawan arak yang nikmat dan manis telah dituangkan
Dalam gelas hidupku, begitulah sketsa kehidupan insan
Jika aku melihat, tak nampak olehku kecuali Dia
Bila ku hadir, Dia dengan setia menemaniku
Wahai orang-orang yang mencemuhku
Telingaku bukan untuk mendengar cemuhan kalian
Demi Allah...Aku hanya mencintai kekasih sejatiku
Oh....Tuhan, betapa agung dan indahnya diriMu
Malam-malamku terbakar kerinduan, merayuMu
Kepedihan ini tiada akhir tanpa hujung
Diam tak terpejamkan, didera rinduku pdMu

Note : inilah dia syair penuh syahdu oleh Rabi'ah Pecinta Ilahi yang mengabdikan diri semata2 hnya utk Allah...
berbalik pd dri kita...siapakh kita...mampukah kita mncintai Allah seperti cinta Rabi'ah ??..apakah amalan kita dapat diukur dgn amalan Serikandi Rabi'ah??...Ya Allah...tanamkanlh cintaku padMu..amin

Debaran berakhir...



Alhamdulillah..akhirnya aku lulus exam wlaupun resultku x cmerlang mana..3.41..
Tp aku bsyukur sgt2 pdNya krn tetap berikn aku nikmat tersebut wlaupun aku telah bnyk melakukn dosa pdMu..
Alhamdulillah..syukur ..SubahanAllah..luas kasih sygMu..
fikir2 balik..dgn kdaanku mse ngah exam ari 2...migrain n mcm2 sakit y mnimpa...
besar hikmahNya...insyaAllah ianya adalh kaffarah buatku...
smga sakit2 y mnimpaku tnpa henti ini...adalah kaffarah drMu ..syukur ya Allah..
btullh kate org..kdg2 Allah dtgkn hujan y lebat beserta petir..bkn krna Dia x ske pd kita..Dia x syg kita..
Tp..
krn Dia nk hadiahkn kita pelangi y cntik..indah..
bg2lh khidupan kita...
Dia berikan pelbagai ujian buat kita..
setiap manusia ddunia ini dberikan ujian...
y berbeza hanyalh tahap ujian tersebut mengikut kemampuan hambaNya..
bg2lah diriku...
sjak form 4..pelbagai sakit ku terima..pelbagai ujian drNya...
kdg2 smpai rsa dri ini lemah..lemah utk bdri..lemah utk melangkah...
baru kini ku fhm..smua 2 adalah hadiah utkku dlm mematangkan aku..
dlm mnyedarkanku akn cabaran dunia y semakin rapuh..
sgala ujian y ku trima..hnyalah mungkin sebesar 1 zarah berbanding ujian2 y dterima umatMu y terdahulu..bahkn mungkin tidak smpai sebesar zarah..
Ya Allah..ku kagum dgn KekasihMu..
Ku ingin mnjdi sperti hambaMu y bnama Rabia'tul Adawiyyah..
yang hnya mndambakan kasihMu ya Allah..
Rabi'ah Pecinta Agung..
mencintai Allah bkn kerana naluri kewanitaannya, dia mencintai Allah dengan sepenuh hati da jiwanya..
sehingga tidak ade ruang sedikit pun dalam dirinya untuk berfikir selain Allah..
Dia relakn dirinya menjadi perawan abadi, dia memilih utk tidak berkahwin bkn krn tidak ada y meminangnya..sdgkn dia adalah wanita solehah y amat cntik..
y menjadi pujaan rmai ktika itu..
Tp..
dia memilih hidup bersendiri krn tidak tertarik dengan kenikmatan alam realiti di dunia yang memperdaya...
Ku jga ingin mnjdi seperti namaku...
Siti Khadijah...
Serikandi tercinta...
penuh pengorbannya terhadap Islam...
sehingga Rasulullah..menangisi pemergiannya..
Ya Allah..
bantulah hambaMu..amin..

p/s : coretan hatiku

~peSoNa duNia~

video
Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Indah dunia yang mempesona

Bagai dian terang menyala

Sehingga terlupa ?kan padam akhirnya

Dunia ini hanya pinjaman

Untuk menguji keimanan

Akhirat nanti yang menentukan

Balasan syurga ataupun neraka

Mengapakah dunia yang dikejari

Sedangkan ia ?kan ditinggal pergi

Apalah gunanya harta di sisi

Tika jasad terkubur terkaku mati

Bayangkanlah jika di dunia ini

Bekalan terhenti mudah dicari

Bagaimana pula di sana nanti

Tanpa bekal pahala kita yang rugi

Bersyukurlah sentiasa

Dengan apa yang ada

Adakala harta dunia

Belum tentu membantu kita

Menjadi bebanan dan menyusahkan

Note : Inilah dia cerminn kita zaman kini...terlalu leka..alpa..dengan keindahan dunia..sehingga lupakn apakah tanggungjawab kita sebenarnya sbg insan y bgelar muslim..renung2 kn..apakh bekalan yang kita ada mencukupi untuk menghadap Allah di akhirat kelak??apakah kita ini sudh ckup amaln utk mencuim bau syurga??tepuk dada tanya iman...Ya Allah..peganglh hati kami supaya kami sntiasa d jlnMu...amin

biSikan maLam....

video
Album : Satu Tekad
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com


Bila ku didatangi malam 
Gelora perasaan mencengkam dijiwa 
Masihkah ada lagi 
Dayaku menghindar dari kealpaan 


Diterjah berbagai persoalan 

Dihujani airmata penyesalan 
Bisakah terhapus semua 
Segala dosa-noda yang bertakhta 



Terangi jalan hidupku 

Dengan cahaya kasih Mu 
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu 



Tuhanku... 

Di malam syahdu ku merayu 
Ampunilah segala dosaku yang lalu 
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu 
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu 



Tuhanku... 

Usah Kau biarkan diri ku 
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu 
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu 
Hidup matiku hanyalah untuk Mu 



Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran 

Suburkan jiwa ku dengan keimanan 
Hanya pada Mu Oh Tuhan 
Ku sandarkan harapan 

Note: Ya Allah...ampunkanlh dosa2 ku...jadikan bisikn ini pengubat dosaku..jgnlh Kau palingkn hatiku setelah Kau bukakn pintu hatiku untuk menyerah diri pdMu...jadikan aku dr kalangan hambaMu y mengingati mati keranaMu...

Thursday, December 16, 2010

Andaiku Pergi

Album : 
Munsyid : Mirwana
http://liriknasyid.com

video


Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu


jom same2 kita hayati nasyid ni...pasti..! menistikan air mata n membuatkn kita terfikir...andai ku pergi...

Assalamualaikum w.b.t..

lamenye x update blog..!