~Sahabat2~

Sunday, March 20, 2011

Diari Antara aku dan dia….



Termenung dan terduduk Faris membaca diari tulisan tgn arwah isterinya….

“ abg.. terima kasih kerana menerima sayang seadanya…dan redha syg mnjadi permaisuri hati abg..syukran jazilan..insyaAllah…masa yang ada…syg akan manfaatkan sebaik yang mungkin dn mmberikan khidmat yang terbaik buat abg sedaya yang syg mampu…terima kasih abg..”
“ Insy syg…abg hrgainya…syg jgn sedih2 lg ye..abg akn sentiasa ada untuk syg…abg akn jd penguat smngt…ada apa gtau abg ye…kita dh pun jd suami istri..tiada lgi rhsia..abg trima syg seadanya sebagaimana syg trima abg”
“abg..keadaan syg skrng…”
“jgn bmbng..insy smua akn jd lebih baik..kita usaha ye..jgn disebut2kn lg tentang sakit 2…abg xske syg sdih2 k…lupakan…kita buka certa baru ye…”
“terima kasih abg…”
“syg…sudah…jgn d ungkitkn lgi…insy syg da sihat skrng ye…”

Buku Comel

17 April 2009
Hepinya..!!..dia melamar aku..katanya nk jdkn aku istrinya..ya Allah..doaku termakbul..rupa2nya dia pun ada hati dgnku….!..org y ku dambakan kini melamarku..alangkah hebatnya kuasaMu ya Allah…wlaupun kmi ibarat kutub utara dn selatan..Kau telah mmbuka jln utk kmi mmbina mahligai ini…ya Allah…syukur pdMu..moga2…kami sntiasa dbwah lindunganMu…amin2…jauhknlah kami dr hasutan nfsu syahwt..jdkn kami golongan y beriman..jdknlh cinta antra kmi adalah krnMu…amin2…

22 Dis 2009
Hari ini..genap 5 bulan aku dn dia telah mngikat 1 ikatan iaitu pertunangan..sememangnya ia adalh perkara yang mnggembirakan dalam hidupku..malahan mmberi seribu makna walaupun skdr bertunang..
Mulai saat itu..aku mkin yaqin dn pasti bahawa dialah jodohku..dn e2lah doaku saban hari…
Namun…ada ssuatu y mmbuatknku smkin sukar untuk mneruskan pertunangan ini walaupun hati ini telah meletakkn drinya sebagai separuh dr hidupku…iya..baru ku tahu ptg tadi..aku menghidap barah hati..jangkitan kuman semakin merebak…hnya Allah yang tahu apa yang ku rasakan disaat doctor memberitahu keputusan hasil dari ujian darah yang telah kulakukn minggu lepas…
Terasa lemah dri ini…jiwa ini disaat mendengar pkra tersebut dr mulut doctor..
Namun…ku tabahkan hati ini…ku msih mampu tersenyum walaupun pd hakikatnya…hatiku.. meronta..meraung..menangis…
Tp…ku yaqin..la yukallifullahu nafsan illa wusa’ha…
Di saat ini…
Aku dilemma….
Pkhwinn yang bakal dilangsungkan beberapa bulan lagi…
Adakah perlu diteruskan atau putuskan sahaja ptunangan ini…
Untuk apakah aku meneruskan andai sudah ku tahu bahawa aku tidak dapat menjalankan dn mnunaikan tangungjawab sebagi seorng suri dalam rumah tangga…
Adakah kehidupanku kelak hnya menyusahkan bakal suamiku..
Ah….dia terlalu baik untuk menerima semua ini….
Dia layak mendapatkan yang terbaik dalam hidupnya..
Bkn insan sepertiku yang hnya akan mnyusahkan hidupnya
Bkn aku tidak redha ats ketentuan..ujian y dberi olehNya..



Tp…
Apa yang kurasa…lebih baik orang yang menanggungnya hanyalah aku
Cukuplah aku sudah menyusahkan ahli keluargaku untuk menanggung kos perubatan ini..
Ya Allah..beratnya keputusan ini..
Akhirnya…aku membuat keputusan…iya..aku harus memutuskan ptunangan ini..mesti!...ptunangan ni x sepatutnya terus berlangsung…aku bakal sushkn org yang aku syg…iya..jika aku btul2 syg…aku xkn biar dia hidup sush.ckuplah aku yang tanggung smua ini…sakitku.hidupku..urusanku..xperlu libatkan dia..sedarlah diri 2 berpenyakit..jgn sushkn org..!...nah kata2 utk driku sendiri..muktamad..!!..PUTUS.
Ya Allah..beratnya keputusan ni…tp insy inilah yang terbaik buat driku dn drinya…
Aku mnerima dia dlm hidupku juga adalah krnMu…krn aku ingin mnjadi syap kiri pjuangannya…yang mmbantunya dlm gerak kerja dkwah…bkn mnambahkan kesulitan, kesusahannya utk jlnkn amanahMu…
Ya Allah….moga2 kputusan ku ini…adalah kputusn yang tepat…
Esk..aku akan suarakan hasrat ini.aku tekad.

23 Dis 2009

Hari ini..aku msti mesej dia…iya…ini penting.
Antara aku dan dia…
Perkara ini ku harus selsaikn antra aku dn dia…xperlu org tengah…xperlu rmai yang tahu.
“salam, asif ganggu ustz. Ana nak gtau, ana sudah fikir masak2, nta pun tau kdaan ana skrng. Ana hrap nta fham knp ana buat keputusan ini. Ana nk putuskan ptungan antra kita.asif.wsalam”
“wsalam, ana fhm..tp ana rsa ustzh mmbuat kputusan dgn emosi, ustazh bertenang, solat, istighfar, minta petunjuk drNYa, tenangkan dri..fikirkn balik apa yang ustazah minta..mf, ana xblh trima dn x stuju.wsalam.”
Balasan mesj drnya mmbuatkanku terfikir2…slhkh aku…aku mngikut saran si dia..lantas ku berwudhu’..mnunaikan solat..dn memonon kpdnya.
Setelah selesai solat. Tbe2 kdngaran satu msj msuk…


“ salam…ana xkan trima apa yang ustzh minta melainkan ustzh dalam kdaan btul2 sdr, dn dpt ptunjuk drNya..ana redha jika ia adalah jwpn drNya..tntg kdaan ustzh..insy la yukallifullahu nafsan illa wusa’ha…jika ini adalah ujian untuk ustzh..maka ianya juga adalah ujian buat ana…ana redha..n trima ustazah seadanya..n pcyalah pasti ada ssuatu rncngan y lebih hebat drNya…n pasti ad hikmahNya..jgn putus asa dgn nikmatNya…dan ana nak ustzah tahu yang ana btunang dgn ustzh cz ana nk buktikan ana mmg btul2 nk jga ustzh n x men2 ngn ustazah. Kmudian, ana xnk ada org len yang miliki hati ustzah mlainkan ana. InsyaAllah ana akan bahagiakan ustazah.wsalam”
Ya Allah…murni sungguh hatinya..

30 Dis 2009

Ya Allah..telah seminggu ku memohon pdMu…berikanlah aku jawpnMu…amin2 ya Allah…

31 Dis 2009

Pd jam 4 pagi ku bgn sperti biasa…tp kali ni agak aneh…ya..mimipi y ku dapat sebentar td aneh…btul2 aneh…ada seorang llki tua dtg pdku…orgnya sderhana tinggi..kulitnya putih bersih..entah siapa..tp…bkn e2 yang menybbkan mimipiku itu aneh..tp apa yang disampaikn pdku…mnyuruhku mneruskn ptunangan ini…bnrkh ini petunjuk drNya???
Ya Allah….ku bingung…ap y ku mimpi…jauh berbeza dgn hatiku….ah….aku xsnggup mlukai hti org y kusayangi dgn membebankan drinya dgn kdaanku…wlaupun dia redha dgnku..ya Allah…jika ini ptunjuk drum..ku redha…tp..bgaimana dgn sakit yang mnimpa dri….adkh aku mampu mnjdi serng istri seorng pjuang Islam…mampukah aku???adkah aku hnya mnjadi beban utknya…iya..aku hnya bebann..abaikan mimpiku..
Tp..
Msj drnya…ku bca bkali2…ku fhm..dia lebih mengerti kdaanku…tp biarlh dulu…esk baru ku buat keputusn..skitku mkin mencucuk2…
Kdg2 trasa sush untuk bnafas…bdnku makin lemah…mataku makin kabur…kata doctor…mataku mungkin akan terus bgini cz htiku sudah ditahap kritikal…ya Allah…kuatkan aku….jdiknlah aku dikalangan hambaMu y dkt pdMu…jadikanlah sakitku adalah penawar dosa2ku ya Allah..kuatkn aku..kuatkan aku…


31 Dis 2009

Alhamdulillah…akhirnya..aku yaqin mimipiku adalah drNya..lintasan hatiku kuat mngatakan ianya bnr…aku pasrah..insy ini y terbaik buatku…
Aku akan mnerima dia..mnjdi sbhagian dr hidupku…tp aku juga akn redha jika dia akan mnduakanku..insyaAllah..lapngkan dadaku ya Allah….
Jdikanlh keputusn ini adalah y trbaik untukku..amin..

30 Jan 2010

Alhamdulillah..persiapan untuk pkhwinnku sudh siap smuanya..esk..adalah hari bsejarah dlm hidupku…ya Allah…Kau satukanlah kami dgn ijab qabulMu…amin….
31 Jan 2010
Syukur pdMu smuanya bjalan lancar wlaupun bdnku bg2 lemah…bahgia btul rupanya bila bgelar istri…aku berazam akn mnjdi istri dn ibu y solehah buat suamiku dn bakal zuriatku akn dtg..insy…aku akn usaha sedaya mungkin berikn khidmat y trbaik..!..yeah..chaiyok2..!!..aku kne kuat…skuat2nye..!..syum..:)..pmbkr smngtku sudh hall bgku..insy smpai ke syuga..
Abg…syg amat mnyayangi abg…<3..


5 Feb 2010

Wahai buku comelku….da lme ku tidak mnulis….sibuk btul..xsmpat nk mnulis…jgn sedih2 ye…hari ni bahagia btul….suamiku blikan seekor kucing untuk mnemaniku bila dia pergi kerja…hepi btul…syg abg..!...buku comel jgn jeles ye…
7 Feb 2010
Bdnku makin lemah…penat dgn smua rawatan kimo….ah…boleh ke aku xnk smua 2….ubat..kimo…smua 2 mnyakitkn…x, aku kne kuat. Aku ada suami y syg pdku…kuatkn smngt…!
8 Feb 2010
Hari ni…mataku makin kabur…abg..andai syg pergi dlu..mfkn syg ye..syg xdpt tunaikn tangungjwb syg sebaiknya….syg xmmpu jd istri y solehah…mfkn syg….msa btul2 cmburu ngn syg…abg jga dri baik2 ye…kalu syg da xde jga comel buku n kucing baik2…

9 Feb 2010

Abg…syg rse syg mkin hmpir dgnNya…abg doakan syg ye..syg da redha dgn smuanya..trima ksih cz brikan ksmpatan utk syg mnjadi y hll buat abg…jga dri baik2…
Ya Allah…sesaknya nfsku…..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….



Faris mnutup diari arwah istrinya…sayunya hti mmbaca diari itu….oh istriku..hatimu bg2 suci dlm mnilai ksih syg abg…abg fikir…abg y pergi dlu…abg xsmpat mmberitahu yang abg….i..2gah..smua 2 xpenting lgi…xguna abg luahkn..apa y pasti…abg pasti mnyusulmu..pasti..syg…2gu abg d pintu syurga..bidadariku…


No comments: